onsdag 10 februari 2010

Snöskottning


Idag ägnar jag mig åt att skotta snö på taken över gris husen. En sysselsättning som jag aldrig testat tidigare. Men nån gång ska ju vara den första. Och jag hoppas att det inte blir den sista. Inte för att snöskottning är mitt favogöra, men det är alldeles för sällan vi har såna här vintrar i Sverige nu för tiden. Fast det är jag nog ensam om att tycka. Å andra sidan är det inte ofta man hör folk vara nöjda med vädret. Enligt min mening finns det inget tråkigt väder, bara tråkiga människor:)

måndag 8 februari 2010

Billingens Långlopp 42km Klassisk

Känner mig lite seg idag, faktiskt. Det tog hårt på överkroppen att åka 42 km på skidor. Men det var kul!
Jag hamnade ganska långt fram i starten. Sjätte startled och var beredd på att det kunde gå snabbt i början. Men när startskottet väl gick kändes det som om ingen riktigt reagerade. Det gick i krypfart fram till första backen där det stannade av helt. Samma sak hände i andra backen, tredje också. Först efter någon kilometer bildades det luckor och man kunde börja köra förbi folk. Det kändes bra i kroppen och efter ytterligare några kilometer öste jag på ordentligt.
Första varvet gick jättelätt och jag sänkte nog inte farten på det andra heller. Snarare tvärt om. När jag gick in på mitt tredje varv började jag bli sliten och fick dra ner en aning på tempot.
Jag tryckte i mig en halvfrusen energy gel och gjorde mitt yttersta för att hålla farten uppe, men det var svårt. Då och då fick jag lite krafter och kunde öka tempot en stund.
När jag påbörjade mitt fjärde och sista varv var jag väldigt trött, men målsättningen att köra på under tre timmar fanns fortfarande kvar.
Det blev ett plågsamt sista varv, men jag passerade mållinjen på 2:57:07, vilket är under tre timmar så jag är nöjd.

söndag 7 februari 2010

Till Billingen


Är på väg till Skövde nu. -4 och lite dimma. Armarna känns lite sega, hoppas bara att skidorna kommer att funka. Då skall det nog gå bra ändå.

lördag 6 februari 2010

Billingens Långlopp

Det är nu bara en dag kvar till Billingens Långlopp. Det ska bli väldigt kul! Än så länge är det nästan 600 personer anmälda och det lär även bli en del som efteranmäler sig. Har en känsla av att det kan bli trångt i spåren de förts varven.
Om jag mår bra och skidorna funkar har jag som målsättning att köra på under tre timmar. Har aldrig testat att köra 42 km tidigare, men enligt mina beräkningar borde det funka fint.

tisdag 2 februari 2010

Prylar


Nu har jag vart och köpt lite grejer inför skid-VM i Skövde på söndag:)

måndag 1 februari 2010

Skidor i Råda


Till skillnad från igår var spåren helt klart godkända idag. Jag och Micke körde ett lite lugnare pass på strax över en timme. Det fina med skidåkning är att man håller sig varm om både händer och fötter även om det är omkring tio minus. Synd att det inte är så med cykling.