lördag 5 februari 2011

Pro Tour de Evalds Etapp 10

Första och enda etappen med krasch-funktion. Vilket ställde till det en aning.
Fick en kanonstart och kom iväg först, men efter en liten stund gick fredda förbi mig. Trots att jag låg och pumpade 500 watt! Mina ben kändes lite för bra för att jag inte skulle reagera. Jag tog i ännu mer och råkade vingla in i Nicke eller Tommy och ramlade.
Väl uppe på cykeln igen tog jag upp jakten på klungan i tron om att jag var sist, men det var jag inte. Tommy låg bakom och Nicke var inte speciellt långt fram. De hade också vart i asfalten. Vi kom ikapp Nicke några minuter och jag planerade en omkörning. Minsta kontakt kunde resultera i en vurpa, så jag tog det väldigt försiktigt. Det hjälpte inte... Jag gick i backen igen! Men Tommy, den rackaren, kom givetvis förbi.
I det här läget var Fredda flera mil framför och F.Sääw hade också en fin lucka. Svårt att hålla motivationen uppe i sådana lägen, men jag tryckte på så gott jag kunde, men var väldigt försiktig i kurvorna, kanske lite väl försiktigt. Kontigt att man tar det lugnare i en simulator än vad man gör i verkligheten...
Jag kommer inte ihåg hur, men på nåt sätt kom jag förbi Nicke och låg fyra i loppet. Med hopp om att få övernaturliga krafter jagade jag Tommy, som i sin tur jagade F.Sääw, så det var inte lätt att komma ikapp honom. Det gjorde jag inte heller.
Fredda var först över mållinjen på en omänskligt bra tid och efter honom kom F.Sääw på en bra, men inte omänsklig tid.
Tommy Boonen var mycket misstänksam över Freddas tid och kollade hans inställningar på datorn. Det visade sig att han hade kört etappen med en totalvikt på 60 kilo! Enligt reglerna ska man ha sin kroppsvikt plus 10 kilo för cykeln inställt i datorn. Detta för att få watt och hastighet att stämma.
Vi beslöt oss snabbt för att diska Fredda så alla i grupp 1 flyttades upp ett snäpp i resultatlistan.
Får gratulera brorsan till etappsegern och några viktiga poäng.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar