söndag 2 september 2012

Finnmarksturen och SK Granans Mtb-lopp

Skulle skrivit tidigare, men det har inte blivit av.

Förra helgen började jag med att köra en mtb-tävling i Brålanda, eller strax utanför.
Efter att jag värmt upp en aning och det var några minuter kvar upptäckte jag att det satt ett häftstift i mitt framdäck. Jag drog ut det och i samma stund började luften sippra ut. I vanlig ordning hade jag varken pump eller slang med mig, men Markus å andra sidan hade halva verkstaden med sig så han var snäll och hjälpte mig att få luft i däcket igen. Tack Markus!
Starten gick och vi var fyra stycken som kom iväg lite snabbare än de övriga. Tempot var ganska högt från början och jag gjorde allt för att slippa ta vind på grusvägarna, men det var svårt att komma undan. Så jag fick allt ta några förningar. Efter några kilometer lättåkt elljusspår och grusväg kom vi äntligen in på lite stig. Tempot var fortfarande högt, men inte alls lika ansträngande. Så jag kände att jag kunde vila en aning. Rätt som det var ställde sig min sadel rakt upp efter att jag kört ner i en grop och det var helt omöjligt att sitta. Jag försökte att hoppa rätt den men lyckades inte. Blev tvungen att kliva av cykeln och slå ner sadeln. Som tur var befann vi oss fortfarande på en stig så det var inga problem att komma ikapp tätgruppen. Tyvärr hamnade inte sadeln helt rätt och det störde mig väldigt mycket. Så jag blev helt enkelt tvungen att stanna en gång till och fixa till sadeln ordentligt. Efter det lyckades jag inte komma ikapp tätgruppen igen så jag slutade på en fjärde eller möjligtvis femteplats.

Nästa dag ringde väckarklockan redan 04:20 och det var dags att åka till Ludvika och köra Finnmarksturen.
Trots min brist på träning de senaste månaderna kände jag inte av speciellt mycket från tävlingen dagen innan och det gav mig en lite gnutta hopp om att det kunde bli en rolig resa.

Jag öppnade loppet väldigt försiktigt och försökte hitta ett lagom tempo som jag skulle kunna hålla hela tävlingen utan gå i väggen. Det är en hel del singeltrack på Finnmarksturen (Vilket jag älskar och tycker att det borde vara mycket, mycket mer av på alla mountainbike lopp, den som tycker något annat kan ägna sig åt racercykling) så det flöt på ganska bra.
Med i den stora klungan var även Karl, som för övrigt är i sitt livs bästa form, vilket han gärna visade genom att öka tempot ett flertal tillfällen så att jag till slut inte orkade och fick släppa. Det var fler som fick släppa så det var väl inte hela världen.
Resten av loppet gick enklare än jag trodde, även om jag var bra trött i de sista klättringarna.
Från SK Granans Mtb-lopp
Ken några meter innan målgång i Brålanda
Man får passa sig så man inte klipper av några hydralslangar...
Full fart på Finnmarksturen. Roligaste långloppet!



 

1 kommentar: