onsdag 18 augusti 2010

Södra Hestra Sparbanks GP och Västboloppet

Den gångna helgen var vi och tävlade i mörkaste Småland. Kände mig lite sugen för landsvägscykling och hängde med Johannes och Jansberger.
På lördagen var det GP och det gick väl inget vidare om jag skall vara ärlig. Jag har inte speciellt mycket erfarenhet GP-lopp vilket innebär att jag har svårt för att hålla bra position Det blir lätt att jag hamnar långt bak i klungan och då är det väldigt jobbigt att hänga med i backarna. Svårt att förklara, men det bästa på GP-lopp är att ligga långt fram i klungan. Problemet är bara att alla vill ligga där.
Jag blev avhängd men fortsatte tillsammans med några andra avhängda cyklister.

På Söndagen var det start klockan 08:00. Linjet gick på en bana som skulle köras fyra varv. Bl.a bestod varvet av ca tre kilometer grusväg vilket jag uppskattar. Det fanns inga jättebackar, men en hel del mindre stigningar vilket gjorde varvet ganska krävande.
Första varvet höll jag mig ganska långt bak i klungan, men det var absolut ingen bra idé med tanke på banprofilen och de smala vägarna så varv nummer två såg jag till att vara långt fram och då gick det väldigt lätt och fint även fast vi höll högt tempo.
På tredje varvet, strax innan andra grusvägspartiet när jag var på väg uppåt i klungan får att få bra possition inför stigningarna hoppade kedjan av kassetten och lade sig mellan minsta drevet och ramen. Jag gjorde ett försök att komma ikapp klungan igen men insåg ganska snart att det skulle bli en omöjlig uppgift ensam, så jag körde klart det varvet och avbröt tävlingen. Surt, men det var kul så länge det varade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar