måndag 18 april 2011

Kantvind i Östergötland

Igår var vi iväg och körde Östgötaloppet.
Klungan bestod av ca 140 cyklister så det var ganska trångt. Till en början höll jag mig i mitten av klungan, men det visade sig vara ett dåligt val. Gummibandseffekten var enorm på de små vägarna. Minsta lilla backe eller kurva gjorde att farten sjönk till knappt styrfart för att sedan öka kraftigt igen. Det är inte direkt behagligt att åka på det viset så jag bestämde mig för att åka upp och lägga mig i den främre delen av klungan. Där framme var det betydligt skönare att cykla.
Efter fem mil eller nåt så var det dags att köra sex varv på en slinga runt byn på si sådär 5km/varv. Redan där hade nog hälften av klungan blåst av i kantvinden och jag fick bita i ordentligt för att inte tappa hjulet framför. Efter ett varv (tror jag) tappade jag huvudklungan ändå(?!?) och hamnade i en mindre klunga, men i motvinden på nästa varv var vi ikapp igen. Då trodde jag att det var lugnt, men samma sak hände nästa gång när kantvinten kom och då fans det inte mycket kvar att göra. Jag körde klart mina varv tillsammans med en mindre klunga och gick i mål som 51:a man.

Resultat http://www.ckhymer.com/resultat/ResultatlistaOstgotaloppet2011.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar