måndag 1 augusti 2011

Engelbrektsturen 2011

Den gångna helgen var vi i Norberg och tävlade i långlopp igen. Benen var som stockar på lördagen när jag åkte dit. Tur ändå att tävlingen inte var förrän på söndag. Tills dess borde väl ändå benen ha rättat sig till efter fredagens halvmara.
Jag startade som vanligt i startled två, tillsammans med J-berger och Kalle. Johan, Johannes och Rickard stod en fålla upp.
Starten var lite grötig och jag var väldigt nära att bli inblandad i flera vurpor. Någon körde in med framhjulet i mitt bakhjul och hängde kvar ett bra tag innan han till slut lossnade och drog med sig ytterligare några ner i asfalten. Hoppas det gick bra. Någon kilometer var det åter igen nära att jag åkte i backen. Någon eller några bromsade helt plötsligt ner från 35 km/h till nära noll på några sekunder och jag lyckades glida igenom folkmassan ca 20 placeringar utan att träffa en enda cyklist. Helt otroligt. Vet fortfarande inte vad de bromsade för. Sen började det äntligen rulla på lite.
Av någon anledning tappade jag en ganska stor klunga efter någon mil och hamnade ensam. Eftersom banan bestod av 99,9 % grusväg hade jag inte så mycket att välja på, mer än att vänta in någon att åka med. Den första personen som kom ikapp mig var min team och arbetskollega Kalle. Han hade en hel klunga med sig så det var ju bara att lägga sig på hjul och hänga med.
Efter ungefär en evighets grusvägscykling kom vi in i ett skogsparti, absolut ingen singeltrack, men man slapp grusvägen iaf och allt kändes lättare. Då ökade jag farten lite och hoppades få med mig Karl, men han var inte sugen så jag fick köra själv igen. Lagom till nästa grusvägsparti kom det två landsvägskanoner och körde om mig. Jag hakade givetvis på och allt eftersom kom vi ikapp fler och fler cyklister som också hängde på. Det skapades ett samarbete i klungan (ja, jag deltog också!) som gjorde de outhärdliga grusvägarna näst intill uthärdliga.
Helt plötsligt såg jag en stig. En riktig singeltrack! Jag kände att benen var med mig så jag stack i förväg och cyklade jättefort på stigen. Så fort att jag kom ikapp en stor klunga med J-berger i spets. Ute på grusvägarna gick det riktigt fort, tack vare bra samarbete och starka cyklister. Till slut var vi nog bara fyra, fem stycken kvar i klungan och med cirka milen kvar till mål blev jag också tvungen att släppa.
Rullade i mål på en skaplig tid ändå tycker jag och blev 28:a i H-elit.

Bra kört av Team Evald´s MTB 29:er!
Johan 2:a (H30)
Rickard 3:a (H30)
Johannes 9:a (H-Elit)
J-berger15:de (H30)
C.Sääv 28:de (H-Elit)
Karl 34:de (H-Elit)

Ett av få ställen man behövde ha en mtb

Så här såg det ut mest hela tiden :)









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar