söndag 30 augusti 2009

Finnmarksturen

För första gången i min tvååriga cykelkariär tänkte jag köra Finnmarksturen. Hade planer på att köra redan förra året, men det blev aldrig av.
Vi var två stycken från Kvänum som stack iväg i fredags. Jag och Viktorsson. Svensson hade tyvärr blivit sjuk några dagar innan så han fick stanna hemma och äta medicin istället.

Jag kände ingen som helst nervösitet innan starten vilket är väldigt ovanligt för att vara mig. Fick starta i led 1 vilket jag var nöjd med. Då är det betydligt lättare att hamna i bra klungor.
Redan efter någon kilometer var jag inblandad i första vurpan. Det var två tjejer som krokade ihop och välte precis framför mig. Det tog tvärstopp även för mig och blev påkörd i ryggen, men det gick bra.
De första fem milen var väldigt tunga och jag hade problem att hänga med. Jag visste inte om det berodde på att jag var långt fram i fältet eller om jag hade en dålig dag.
Jag har ingen aning om vad platserna heter, men i en ganska rejäl stigning efter ca fem mil så vaknade benen och det började kännas bra. Tidigare hade jag bara känt mig snabb på de få stigarna som fanns. Det vär nämligen grusväg i stort sett hela tiden, men när man minst anade det så dök det upp en fin stig, kanske var tjugonde minut ungefär. Då var det bara till att stå på för fullt.
Jag blev piggare och piggare hela tiden och tog mig framåt mestadels på egen hand de sista fyra milen. Kom ikapp och hängde av ganska många på slutet.
Gick i mål på tiden 4:48:31 vilket ledde till en 25:de plats i H-elit som jag givetvis är nöjd med.
Det var en kul tävling. Kunde vart lite mer skogsstig, men de stigarna som fanns var väldigt trevliga iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar