söndag 23 augusti 2009

Giro di Mösseberg

I helgen körde jag mina första riktiga landsvägslopp. Det började med ett GP på lördagen mitt i Falköping. Jag hamnade bland de sista i klungan redan på första varvet. Jag förstod lite för sent att man var tvungen att kriga oerhört hårt för sin position i klungan. Inget som jag är van vid precis. Efter några försök att avancera blev jag för trött för att hänga med. Det slutade med att jag bröt tävlingen.
Det smartaste hade varit att ligga kvar i bak och bara glida med så länge som möjligt, för tempot i sig hade jag inga större problem med. Jaja, får vara lite tuffare nästa gång.

Dagen därpå var det dags för linjelopp. Först en runda på ca fem mil på vägarna utanför stan. Tempot höll sig kring 35-40 någonstans. Helt ok fart. Det var några ryck lite här och där, men inget som ledde till någon större utbrytning.
Det var alltså en samlad klunga när vi kom in i Falköping igen där vi gick in på en bana som skulle köras nio varv. Det blev attack i första stigningen på första varvet. Likaså i andra stigningen på samma varv. Fältet drogs ut och det var svårt att hänga med. Sen var det ett par lugna varv innan nya attacker uppstod. Jag var med i klungan i ca fyra varv innan jag blev tvungen att släppa. Då var min tanke att det snart kommer att släppa fler cyklister som jag kan ansluta mig till. Så jag försökte hålla så högt tempo som möjligt. Men jag kom aldrig ikapp några. Det visade sig att alla som tappade klungan valde att bryta utom jag, så jag fick köra själv de sista milen. Lite tråkigt, men jag fick iaf grymt bra träning och det var ju det som var tanken med denna helgen.
Av 40 startande var det bara 22 inklusive mig som tog sig i mål.

Nu följer en vecka med två klubbmästerskap och Finnmarksturen till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar